Tuesday, May 8, 2007

GAM.E.LAN

Beberapa minggu lalu, saya berpeluang untuk meninjau-ninjau orang bermain gamelan sambil mengambil gambar. Setelah agak lama menunggu sebelum bermula, saya pun mula mengambil gambar mereka-mereka itu.

Awek ni muka dia macam wayang kulit, kan? Macam watak-watak ramayana dan sebagainya. Tapi kurang sporting sebab pada asalnya tak membenarkan saya ambil gambar. Sifu pun bagi, dia pulak yang tak bagi.

Anyway, main benda alah ni sangat susah. Dia macam xylophone yang diperbuat daripada kayu tapi mempunyai 3 pentave (as in octave).

Saya ambil gambar ini kerana saya rasa awek ini best. Tapi dia memang pandai main alat-alatan gamelan ni pun. Jangan disangka awek cun tak tahu apa-apa. Sekarang ramai awek cun yang kaya-raya. Walaupun diorang kaya sebab kawin dengan orang kaya, itulah kelebihan mereka. Ada juga awek cun yang kaya sebab diorang memang pandai. Nak buat cemana. Jadilah saya lelaki yang tidak kaya.

Macam pernah kulihat tapi di mana yer? Apa lah agaknya yang si Faridah Merican (have I touched the right button now?) ketawakan?

Memang stim main gendang ni babe! Sampai lelap-lelap mata mamat tu (yang sekarang berada di Jakarta) main benda alah gendang tu.

Gua pun tak tahan. Lama-lama gua pun main jugak. Senang giler. Dah la ada 5 notes aje (which explains why i call it pentave).

2 comments:

SheeMa said...

faridah merican nye photo is my fav. kan dah kata..b/w is ur thing..(then apa lagi..shake ur bon2) heheh :P i think her original hair color does contribute to this pic. Kan? natural people, natural smile. Original! Saya suka!

Izham Miyake said...

Betulla shima,

I think i like b/w better.. takyah susah nak fikir coloring..